måndag 18 april 2011

En röd/grön valvaka


Jag förbereder just nu för en valvaka hemma hos Clara. Självklart går temat i rött och grönt. Inte för att vi är galna utan mest för att det är himla kul!

Jag har idag bestämt mig för att lägga rösten grönt, och det känns skönt. Haha! Förlåt, men jag är sjuk och har feberhumor. Just nu går min kropp från att frysa vilja ha en stor morgonrock på sig, till att svettas så att det rinner. En dusch innan vakan är nog på sin plats.

Jag tror dock inte helhjärtat på någon vinst för de röd-gröna idag, tyvärr. Reinfeldt är en alldeles för bra talare och har alldeles för mjuka hundvalpsögon för att människor ska förstå hur de som redan är utsatta i vårt sammahälle blir ännu mer utsatta av hans politik. Men sen förstår jag också att man röstar efter den bakgrund och förutsättningar man kommer ifrån. Jag har sett familjemedlammar bli arbetslösa, både under de rödas och blåas regering. Och aldrig förr har de lidit som de senaste 4 åren. De kämpar för att komma till ytan och få ta ett kort andetag, för att få leva ett tag. Men på grund at regler och bestämmelser får de inte, utan trycks ner igen. Praktik som du hittat själv? NEJ! Gå hellre hemma! Arbetsförmedlingen ska hitta din praktikplats. Praktik som du inte kan bli anställd på? NEJ! Gå till coacher som lär dig dansa afrikansk dans istället.

Ni tror säkert att jag överdriver, och det "roliga" i det hela är att jag inte gör det. Jag har varit med om det, personligen. Jag har sett människor kämpa för att få ekonomin att gå ihop. Och jag har sett människor gråta för att de inte känner sig behövda. De kallar sig Sveriges enda arbetsparti, hur skapar det arbete när människor hellre ska gå hemma 100 procent istället för att få vara på ett företag där de kan häjlpa till i alla fall tjugo timmar i veckan? Det skapar inte arbete, det skapar bara eleände. Därför röstar jag grönt idag, för en bättre arbetspolitik, och framtid för alla, inte endast de som redan har det bra. 

Och till er som inte gör det vill jag säga att jag förstår att ni säkert inte har sett och varit med om det som jag har. Och att jag förstår er. För ännu en gång så röstar man på det som passar en själv. Jag hoppas bara att ni inte kommer hamna i utanförskapet om ett par år och får uppleva det som vi i min familj, och så många andra har gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar