måndag 25 april 2011

SJ, ett rent tågkaos

I förra veckan låg jag och tittade på Uppdrag granskning och deras spegling av SJ och hur de har hanterat alla kriser som de varit med om. Som kommunikationsstudent har jag ett visst perspektiv mot hela situationen, och den är säkerligen inte rättvist gentemot alla inblandade parter, det är jag medveten om. Men jag tycker faktiskt att det är pinsamt när kommunikationsdirektören, Elisabeth Lindgren har varit i den yrkespositionen sedan 2007 och  inte ens kan uttala sig om det som skett utan bara svarar "det borde vi inte prata om, utan istället borde vi fokusera på vad som händer om samma sak händer igen" . Vi får konstant höra att vi måste bemöta journalister och liknande, och aldrig någonsin svara att vi inte har någon kommentar till dem. Vilket är precis vad hon gör här. Jag skäms.  SJ har en otrolig chans nu att både få besvara och försvara sig, och då i ett så seriöst program som Uppdrag granskning. Min åsikt är dessutom att reportrarna inte gick särskilt hårt på de anställda, utan de drog sig istället tillbaka ganska mycket och lät SJ få den plats som de ville.

Dessutom blir jag otroligt besviken eftersom jag har försökt att behålla en god inställning till SJ och haft en tro om att byta ut styrelsen hade varit rätt beslut, och då börja om på ett sätt med hela SJ. En styrelse och ledning är så viktig för en hel organisation, och om inte kommunikation och arbete fungerar där så kommer inte heller arbetet på den allra lägsta nivån att fungera. Detta märkes tydligt då en förre detta anställd berättade om vagnar med intorkad urin på golvet och vagnar som spändes fast med band istället för muttrar.

Med en ny ledning skulle SJ få en ny chans att visa vad de går för och vi invånare skulle kunna färdas på det sätt vi har rätt till. Det är en politisk fråga och att ingen med högre ställning och bättre inflytande tar tag i frågan är skamligt! Fredrik Reinfeldt får chansen, men både reportern och ordförande för SJ skrattar åt honom, Jag har så mycket tankar och åsikter om detta att jag faktiskt inte kan uttrycka mig ordentligt.

Att dessutom skicka ut en produktionschef som troligtvis inte fått någon som helst medieträning, utan istället står som ett fån med öppen mun och en förvånad min är under all kritik. Ett bolag som SJ ska veta vilka medel som behövs tas till för att lösa den här situationen, och inte sticka huvudet i sanden och skylla på alla andra. Det får vara slut på tramset nu.

Se reportaget på SVTPlay.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar